Bijbelstudie.jpg

Leven uit de Bron (4/9)

Via geloofsopbouw naar gemeenteopbouw

Maar wie het water drinkt dat Ik hem geef, zal nooit meer dorst hebben. Want het water dat Ik hem geef, zal een bron in hem worden waaruit water opborrelt dat eeuwig leven geeft.’ (Johannes 4:14)

De Andreaskerk maakt evenals veel kerken en gemeenten een veranderingsproces door. Centrale vraag is daarbij: Wie zijn wij nu eigenlijk? Waar gaat het nu echt om in ons gemeenteleven?
Hoe kunnen wij als gemeente in een tijd van veranderingen, met mensen die veranderen, kerk van Jezus Christus zijn?
Vorige week heeft u kunnen lezen dat Marius Noorloos in Leven uit de Bron de kerk omschrijft als:

  • Hart voor de Heer
  • Hart voor elkaar als zijn volgelingen  
  • Hart voor zijn bevrijdend werk in de wereld

Deze omschrijving vormt het DNA ofwel het wezenlijke kenmerk van het christelijk en kerkelijk leven.

Samen werken aan het hart van de kerk

Om samen te werken aan het hart van de kerk wijst Noorloos op het feit dat er in de kerk meestal gewerkt wordt volgens de ABC-methode. De meeste tijd van de kerkelijke aandacht en energie wordt besteed aan allerlei Activiteiten. Bezinning krijgt minder tijd en Communicatie, in de zin van openhartige ontmoetingen, komt er vaak bekaaid af. Daarom wordt in gemeenteopbouw via geloofsopbouw gekozen voor de omgekeerde volgorde en wel voor de CBA-methode.

Van ABC naar CBA

In dit model van gemeenteopbouw is er allereerst aandacht voor het geloofsgesprek, aangeduid met de hoofdletter C, waarin de nadruk valt op ons hart. Het geloofsgesprek ontstaat door het beluisteren, overwegen, ter harte nemen en bespreken van een passend Bijbelgedeelte. Daarnaast is er ruimte voor het uitwisselen van persoonlijk wel en wee, aangeduid met de kleine letter c. Aan het eind van een vergadering/bijeenkomst wordt opnieuw aandacht besteed aan de C/c-factor om te danken en/of bidden voor mensen of situaties, die door de deelnemers worden genoemd.
Door het prioriteit geven aan de C/c-factor wordt zowel de relatie met God gevoed en verrijkt als die met elkaar. Deze ‘hartversterkingen’ verstevigen de onderlinge verhoudingen, bevorderen een vruchtbare bezinning (de B) en stimuleren hierop aansluitende activiteiten (de A).

Ds. Jos Douma geeft het CBA schema van Noorloos als volgt weer:
CBA schema Jos Douma

Geen wondermiddel

Gemeenteopbouw volgens Leven uit de Bron is geen wondermiddel dat automatisch en snel resultaat oplevert. Het is een eerlijke en open zoektocht om gestalte te geven aan ons christen-zijn voor de Heer, je naaste en de wereld.

De keus vraagt om geloof en gebed, aandacht, tijd en inzet.

Wanneer we de aanwijzingen van Jezus Christus te harte nemen en ons laten inspireren door Zijn Geest mogen we steeds opnieuw ontdekken, dat leven uit en bij de Bron, een bron van Leven schenkt.

Namens de kerkenraad en de steungroep Henk van der Velden

Mooie woorden uit de Bijbel

Psalm 93:1

Heer, u bent Koning, een Koning met macht, een Koning met kracht.

CGK Christelijk Gereformeerde Kerk Apeldoorn

Waar vind je ons

Andreaskerk
Anklaarseweg 185
7323 AB Apeldoorn